• Ikon ugglan silhuett

Selma på läger

Hej, jag är Selma och jag ska gå till min nya skola. Vi ska på läger med klassen på sportlovet.

Nu är det sportlov och vi ska samlas utanför klassrummet. Jag står längst bak i ledet med min vän Alma.

- Jag är så peppad om att vi ska på läger tillsammans, säger Alma.

- Jag med! Hoppas vi får ett rum tillsammans, säger jag.

Fröken räknar om så att alla som ska vara här är här.

- Nu ska vi gå, säger fröken.

Nu är vi på väg till bussen. När vi är framme säger fröken att vi inte får ha mobilerna. Bara en timme om dagen och det måste vara efter lunchen. Vi lämnar in mobilerna och så får vi ett papper med ett nummer på. Det är vilket rum vi skulle sova i.

Jag och Alma är nervösa om vilket rum vi ska få.

- Omg, säger Alma, vi har fått samma rum. Vi fick rum 13.

Klockan är 20.15 och vår sovtid är 21.00. Jag och Alma går till vårt rum och börjar ta ut våra kläder ur väskorna. Det är dags att äta middag och vi ska äta köttbullar och spagetti.

Nu har vi ätit klart och vi ska sova. Det finns en dubbelsäng och jag ska sova längst ner. Alma byter om i toaletten och jag byter om i rummet. När vi ska sova hör jag läraren prata med någon om att det har hänt något hemskt i vårt rum. Jag ignorerar det och somnar.

Jag vaknar mitt i natten för jag hörde ett ljud. Jag försöker väcka Alma men hon vaknar inte. Man får inte gå ut från sitt rum efter klockan 21.00. Jag går upp från sängen till fönstret. Jag ser en konstig, lång, svart figur bakom ett träd. Den har små, röda ögon som lyser i mörkret. Jag blir rädd och väcker Alma.

- Alma, kolla ut genom fönstret, det är något där, säger jag.

Alma kommer långsamt upp från sängen eftersom hon precis har vaknat. Hon kommer till mig och tittar ut genom fönstret men det är inget där.

- Det var något där precis nyss, jag lovar, säger jag.

- Du är bara trött och ser grejer! Kom, nu så ska vi sova, säger Alma.

Jag blir helt tyst men i mina tankar tänker jag hur jag hade sett något men inte Alma. Jag låtsas att sova men sen när Alma somnat går jag upp och försöker öppna dörren. Men den är låst. Jag kommer ihåg att jag såg att läraren hade en nyckel till dörren. Jag smyger in i lärarens rum och tar nyckeln och sedan ser jag något jag aldrig kommer glömma. Fortsättning följer.

Berättelser av andra

Fler berättelser
  • Ikon ugglan silhuett

Den försvunna hunden

Det här är Nikkie. Hon är en svart hund med vita baktassar och en vit fläck i pannan. Hennes ägare heter Sofia.

En dag är Sofia och Nikkie i skogen. Nikkie springer utan koppel som vanligt. Hon och Nikkie går längre...

  • Ikon ugglan silhuett

Blåbären

Det här är Mio och han har en hund som heter Bob. De gillar att leka.

En dag när Mio och Bob är i en skog ser Bob ett jättestort blåbär som är av guld. Bob springer till blåbäret när Mio tittar på en fågel. Bob blir...

  • Ikon ugglan silhuett

Vasen

Det här är Ginny som ska gå till sin kompis.

När hon är hos sin kompis råkar hon välta ner en vas som går i tusen bitar. Hon försöker plocka upp bitarna när hennes kompis kommer.

Ginny säger snabbt:

- Förlåt! Jag...

  • Ikon ugglan silhuett

Bäret

Det här är Ella och Bea och idag ska de till skogen och plocka bär.

Ella hittar ett gult bär i blåbärsriset. Bea vet att det är ett farligt bär men hinner inte säga det för Ella har redan stoppat bäret i munnen. Ella...

  • Ikon ugglan silhuett

Billy och den nya spelaren

Det här är Billy och han tycker om att spela fotboll.

Idag har de en ny spelare som heter Lova. Hon ska vara med i hans lag. Billy tycker att tjejer inte kan spela fotboll. Tänk om vi förlorar för att hon inte kan...

  • Ikon ugglan silhuett

Tjuven

De här är Emma och hon är 8 år. Hon ska köpa godis. Hon har orangebruna ögon.

När hon köper godis går larmet och någon ropar:

- Tjuven!

Emma jagar tjuven och fem minuter senare tar hon tjuven. Hon tar bort tjuve...

  • Ikon ugglan silhuett

Mario vill ha pizza

Det här är Mario och han är 12 år.

Mario ska äta pizza men märker att pizzan är gammal. Han blir ledsen. Som tur är får han en ny pizza och säger:

- Det här är bästa dagen någonsin!

Till slut åt Mario sin pizza o...

  • Ikon ugglan silhuett

Matbråket

Det här är Mr.Hamburgare och Mr.Sushi.

Mr.Hamburgare är 9 år och Mr.Sushi är 10 år. De bråkar om vilken maträtt som är bäst.

Då säger Mr.Hamburgare:

- Du är en japansk maträtt. Jag är ju faktiskt känd.

Då blev...